måndag 19 oktober 2009

Lite hiss och lite diss

Kommer ni ihåg denna?


Bilden lånad från SmartaSaker

Den köpte vi på www.smartasaker.se för att slippa ha så mycket flugor surrande kring öronen. Det visade sig att den inte fångade roslagsflugor så bra. Den fungerar säkert bättre på mygg. I allafall var vi inte så nöjda med den och fick utan bekymmer lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka. Det kallar jag smart marknadsföring och en satsning på nöjda kunder.


HISS för Smarta Saker. De gör verkligen skäl för sitt namn.






Sen har vi fårskallarna på Tele 2 som...tja...gör skäl för sitt namn de med. Min dotter, då nyss fyllda 18år tecknade ett abonnemang på mobilt internet då hon gick i skolan. Detta skulle vara bundet i 18 mån á 189kr i månaden. Nu när hon slutat skolan har hon ingen som helst användning av detta.


Dottern går i somras in i en Tele 2 butik i Stockholm för att fråga vilket datum hon kan säga upp sitt abonnemang och får till svar att det går bra den 12 oktober. Hon ringer den 12 oktober för att säga upp abonnemanget och blir först nedtjatad om att hon kan få superbilligt om hon förlänger abonnemanget. Hon tackar nej och får reda på att abonnemanget sägs upp den 5:e januari för "det är 3 månaders uppsägningstid." Dottern blir förvånad och lite ledsen och säger jaså och hejdå.


Modern blir lätt upprörd och ringer åter upp kundtjänst och får tala med en livs levande fårskalle som berättar att det minsann står i kontraktet att det är 3 månaders uppsägningstid, det har dottern skrivit på. Fårskallen hävdar dessutom att hon inte kan stå till svars för vad "någon i en butik sagt eller inte sagt"?! Kan man göra någonting undrar jag men nej, det kan man inte för i kontraktet står det att.....yadayada osv....tack och bock då! Klick!!

Jag mejlar och talar om att jag är besviken men får inget svar. Hade jag iofs inte väntat mej heller.


Skulle vi lusläst kontraktet?


Absolut, detta misstag kommer aldrig hända mig eller dottern igen. Lusläsning hädanefter it is!



Skulle fårskallen i butiken varit mer specifik?


Absolut, det kallas service och god kundvård.



Skulle fårskallen i växeln tagit ansvar för den taskiga service som dottern fick i butiken?


Absolut, hon svarar i telefon som representant för Tele 2 och inget annat.


Hade de vunnit på att åtminstone svara på mitt mejl?


Absolut, det kallas bekräftelse och fungerar som pysventil för den besvikne, god kundvård återigen.


Har de förlorat en kund för alltid genom att bete sig så här?


Absolut, aldrig mer puckade får. Jag är en långsint fan när det kommer till sådana här saker och det finns gott om aktörer på marknaden.



Men det skiter de säkert i. De behöver inte mig och min familj, de har så mycket kunder ändå.


Sen ska vi inte glömma; de har ju dragit in 3 x 189kr extra. Tjo och tjim. Räcker säkert till lite extra foder på den årliga Fårskalle-festen. Vem vet, kanske träffar fårskalletjejen från växeln fårskallekillen från butiken så kan de bräka loss och smida fler kundfientliga planer ihop.



Stort fett DISS för Tele2. Tänker inte ens länka, HA!

Kram P.

12 kommentarer:

Örjan sa...

Håller med dig helt och fullt i sak, att jag sedan fick mig både och flera riktigt goda skratt förgyllde min dag - Tack

Ina sa...

jag bara säger Telia, Tele2...... å alla andra sabla telebolag...
att de har kunder kvar förvånar mig stort...

Erika sa...

Tele2 är inte de enda som gör så här. De vill tjäna pengar kosta vad det kosta vill. Hmmm ska man inte tänka lite mer långsiktig än så när man jobbar med service?

Unknown sa...

Har haft liknande problem med 3...

Proforma - Irene sa...

Tråkigt att de ska suga ut allt som någonsin går och att de inte kan vara det minsta flexibla!
Kul skrivet av dig i alla fall... även om det inte är kul! :)

Lillstuga sa...

Hej hej!
Råkade också ut för dessa fårskallar. En av deras säljare lurade och ljög mig rakt upp i ansiktet och fick mig att säga upp mitt abonemang som jag är helt nöjd med och teckna ett annat. Han sa att det var exakt samma abonemang men att det bara bytt namn. När jag kom hem kollade jag upp det och det var så långt ifrån vad han hade sagt. Blev så jädrans förbannad, åkte tillbaka dit dagen efter och det gick att makulera avtalet. Synd att han inte var kvar där för då hade han ångrat att han ens tänkt tanken att jobba som säljare eller kanske vi ska säga bedragare på tele 2. Ahhh, vad det var skönt att få skriva av sig lite. Finns visst fortfarande lite uppdämd ilska kvar.
Kram Anna

Zarah-Lou sa...

Sådär är det tyvärr med alla telefon-/internetbolag.

Min sambo köpte ab. hos Felia (skit-Telia), men han vet ju om detta och sade upp sitt ab. dagen efter han köpt det, då betalar han ju sina 2 år, men då är han iaf säker på att han slipper de där 3 extra månaderna.

DÄREMOT, håller jag med om att killen i butiken hade kunnat säga det! "Ditt ab. går ut 12 oktober, men vill du slippa 3 uppsägningsmånader så rekomenderar jag att säga upp det 12 juli", inte så svårt - och han förlorar ju inte på det. Snarare vinner, iom. att kunden blir glad för den extra informationen som hon hade tjänat på!

Maria sa...

Telebolag oavsett namn.....delar varenda åsikt!!
Måtte myror hemsöka deras underbyxor!! :)
TElia försökte sälja på mig ett erbjudande härom veckan som innebar ny bindningstid på min gamla telefon - That ain´t going to happend. Går den sedan sönder måste man fortsättta betala abbonemanget även om du inte har en telefon. Hallå-å-å?!?!

Hoppas allt är bra i övrigt. :)

Stor kram!!

Lina sa...

ÅH! Detta hände mig också, men med ett abonnemang från 3! Jag ringde i början av dec 08 och ville avsluta mitt abonnemang men var osäker på om jag ville behålla samma nummer till mitt nya abonnemang hos Telia. Han noterade det och det var tre månaders uppsägning,, fine. Det var bara att ringa i början av mars och berätta läget innan det sas upp. När dagen kom så skulle jag "bara" meddela om jag ville ha kvar numret och så skulle allt vara klart. MY ASS heller, Jag ringer och säger att jag har skaffat ett nytt nummer och att vi kan avsluta det. MEN, då hade inte personen jag pratat med tidigare noterat att jag ville säga upp det utan att jag bara skulle återkomma om jag ville ha kvar numret. JA?! Fanns ingen chans i världen att få den människan att förstå att läget nu var grymt orättvist.
Hade en fast kostnad på abonnemanget som kostade 599;-/mån och jag fick ringa för de. Alltså 1800:- på ingenting?
Men så länge man inte är en fortsatt kund hos dom så är man inte något värt. Aldrig, aldrig mer 3.

Anonym sa...

Inte för att låta tråkig, men det är ju faktiskt så att det är ens egna ansvar att läsa kontraktet man skriver på. Lusläser man inte så får man skylla sig själv.
Finns väl ingen som tror att företagen drivs av enbart välvilja?

I princip alla företag har 3 hela kalendermånaders uppsägningstid om du inte säger upp det innan bindningstidens slut.
Sen hatar jag Telia, Tele 2 extremt mycket jag med!
Dom är lika hemska som CSN att ha att göra med! Så jag förstår ert hat :)
Men kontraktsbiten det måste jag säga är upp till personen som skriver på det.

Tinnar och torn sa...

Hej anonym!

Om du lusläst mitt inlägg så hade du inte behövt komma här och låta tråkig ;o) Jag hatar inte Tele2, hat föder enbart en massa negativ energi som slår tillbaka mot dig själv. Jag skrev oxå att vi naturligtvis skulle lusläst kontraktet. Det jag vänder mig emot är deras ovilja att serva sina kunder. För naturligtvis förstod fårskallen i butiken att dottern vile säga upp kontraktet så snart som möjligt men det sket han i att upplysa henne om. Men han hade förmodligen samma inställning som du. Hon får väl skylla sig själv.

Vilken härlig behjälpsam människa ;o)
Skulle jag bete mig så på mitt jobb skulle jag få kicken.

Sedan tycker jag inte heller att man kan hävda att "alla andra är likadana" För så länge som vi inte protesterar så kommer de kunna fortsätta med sin taskiga kundservice.

Man KAN tjäna pengar och erbjuda bra service samtidigt!

Kram P.

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Tillhör säkert samma fårskock som jobbar på Telia. Blä för dem!
Gud i himmelen vad söta era kattungar är. Jag får en sån där Svenne-känsla när jag ser dem för han har inte kommit hem igen efter sin senaste titt. Så triiiist!
Jag lade också in vårt hus på VIV, men insåg genast att där har vi inte den ringaste chans, inte när du och Viveka är med där. Men jag surar inte för det, bockar mig bara och håller tummarna för att det blir någon av er som vinner. Då kommer jag och badar!!!:-)

Många kramar!