söndag 18 oktober 2009

Installation av vattenfilter

Här på högra sidan av T-kopplingen där huvudkranen och utkastarröret är anslutet tänkte jag grena av och sätta in vattenfiltret. Det är ju bara att skruva loss skarven där, men ack vad jag bedrog mig. Efter att ha varit uppe hos Robban ett par turer och macken en gång fick jag tänka om helt. Fick börja med att demontera utkastarröret, därefter hela huvudkranen, men när det var gjort kunde jag ta bort T-kopplingen så fint...



Här är alla grejer som jag köpt för att kunna grena av och koppla in vattenfiltret.


Det gick riktigt bra till slut. Slangarna som kom med filtret var lite långa så jag fick lägga de i sling. Efter att ha ställt in klockan, fyllt saltkaret med salt och 20 liter vatten drog jag igång filtret. Det skulle ta en och en halv timma för det att gå igenom backspolingsprogrammet. Då skulle bara inkommande kran samt förbikopplingskranen vara öppna. När det var klart så skulle man försiktigt öppna utgående kran från filtret och stänga förbikopplingskranen.
Nu står det "Softening" när man spolar i en kran. Hoppas att det blir så också. Vi får ta ett nytt vattenprov om ett tag.




/Det var Örjan som skrev

2 kommentarer:

ColonialEast sa...

Amen gud vad fint ert hus har blivit!!! Urläckert!! Ett av de snyggaste husen jag sett. Ni måste vara hur nöjda som helst! Kram!!

Maria sa...

Hej svej,

vad har ni gjort med blogglistan???

Det är ju här jag går in för att uppdatera mig ju!!!

Betyder detta att jag nu måste dra ur min tumme ur rö.... och skaffa mig en egen???

Kramis