torsdag 15 oktober 2009

Hjälp...någon trädgårdexpert!



Vi var på höstmarknad på Säbyholm. Jag köpte mig ett "Nordens olivträd" ett Silverpäronträd. Det var helt oplanerat. Nu undrar jag om någon vet om man kan ha detta träd i kruka på altanen över vintern eller om man måste få ned det i marken.Vet inte riktigt det ska stå ännu.




Köpte även lite pumpor och taklökar. Taklökarna har jag planterat ut, får se om de klarar sig.

Här ser ni krukan på trädet också. Den är ju inte så stor, kan man kanske ta en säckväv och trä runt och fylla med isoleringsmaterial?

Här är vädret heeeelt underbart. Ska ut i skogen och kolla svamphalten nu, för i helgen blir det bara jobb. Hoppas ni har en fin tordag ni med :o)

Kram P.

5 kommentarer:

Carin sa...

Kolla med forumet på www.odla.nu Många där är jätteduktiga och väldigt hjälpsamma.

Proforma - Irene sa...

Jag skulle nog jordslå det över vintern och plantera det på rätt plats till våren.
Har man det i en kruka på altan så måste den isoleras. Vi har en hängkaragan i en jättekruka och krukan klär vi in i frigolit på hösten, den har klarat sig i 5 år nu.
Hur tåligt ditt träd är, det vet jag inte!
Lycka till!

Viveka på Humlebacken sa...

Ställer du det skyddat och kanske lindar en filt om krukan eller så, så borde det klara sig.
Bra idé med röstningen på Vi bygger hus! Skriv till dem och föreslå det!

Charlotta sa...

Hej Pellan!

Nu har jag äntligen hunnit läsa ikapp. Vad himla fint huset blev med målarfärg på! Färgsättningen som ni valt är verkligen bara så rätt till slottet!!! Jag är också sjukt imponerad över att ni målat allt själva. Ni var väl värda den där skumpan. Nu måste det väl kännas underbart att vara i mål?

Fina pumpor du köpt. Det påminner mig om att det faktiskt snart är Halloween och Alla Helgona Helgen. Kan tyvärr inte hjälpa dig med trädet. Men jag tror att Maria skrev att det gick bra att plantera alla sorters träd i krukor om man isolerade dem. Kolla med Lundinskan!

Kram

//Charlotta.

Mrs Small Town sa...

Hej Petronella!

Vill bara titta in och säga HEJ! Jag har varit dålig på att titta in till mina favorit bloggar de senaste månderna och jag känner att jag måste uppdatera mig.

Dina bilder på erat målade hus är SÅ fina! Huset ser helt enkelt fantastiskt ut :-)

När det kommer till silverpäronet så skulle jag nog gräva ned trädet. I annat fall så skulle jag vara noga med isolera krukan (typ bubbelplast i flera lager) och en bit upp på stammen. Så brukar jag göra med mina "sur"degar i trädgården. Sedan ställer jag in krukorna i jordkällaren och det misslyckas aldrig.

Lycka till!

Kram
Sara Small Town

http://smalltownstyle.blogg.se/


-Ett drömhus vid kusten tar form - Byggnation - Renovering - Sekelskifte - Inredning - Design-