fredag 13 januari 2012

Läst 2011: Systerskap av Katerina Janouch

Andra boken i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Helt ok böcker. Hon skriver bra Katerina. Lite irriterad blir jag på Cecilia ibland. Hon är så jäkla präktig! Jag kommer faktiskt inte ihåg vilken story det är i denna. Så är det ofta med böcker i samma serie. Huvudpersonernas liv och leverne har man hyfsad koll på, men inte i vilken bok saker o ting inträffat. Tror det är i denna bok som hon tar tillbaka sin man och blir med tvillingar. En annan sak som jag tycker jag saknar i böckerna är lite mer utförlighet när det gäller Cecilias yrkesroll och de situationer hon ställs inför. Ibland känns det som om förlossningarna endast nämns i förbigående som någon slags uppräkning av komplicerade förlopp. Som om författaren försöker trycka in ett antal olika scenarion i varje bok. Synd tycker jag, storyn skulle vinna på att gå lite mer på djupet i barnmorskans spännande värld. Detta är en typisk dussin-bok. Absolut läsvärd. Men ingenting som ger något bestående intryck.
Missförstå mig dock rätt, det är inte så att jag vill vara utan dussin-böcker. De fyller helt klart sin funktion. Heja Katerina!



Ps: Detta är ett av 101 inlägg om böcker jag läst under 2011. Eftersom det är helt taget ur minnet så kan fel absolut finnas. Det jag skriver är det jag minns.

Inga kommentarer: