måndag 23 januari 2012

Helt rätt! Fy fanken för fula troll!

Jag läser inte längre lika många bloggar som jag gjorde tidigare. Hinner inte helt enkelt.
En blogg som jag dock läser allt av är UnderbaraClara. Jag tycker den tjejen är fantastisk! Jag håller inte alltid med i allt hon säger men hon har sunda åsikter om det mesta. Det bästa med Clara är att hon får mig att ifrågasätta mina egna fördomar och invanda mallar. 


Hennes blogg har sedan en tid tillbaka mer och mer förgiftats av så kallade nättroll. Nu har hon satt ned foten och kommer att radera kränkande och elaka kommentarer. Inte en dag för tidigt om ni frågar mig.


Vad är det med människor som gör att de är så elaka bakom skärmen? Läskigt tycker jag!


När vi började blogga valde vi att alltid läsa kommentarerna innan de publicerades. Var väl ingen särskild tanke bakom det annat än att vi inte ville ha reklam bland kommentarerna. Det är jag glad för kan jag säga. För  på den tid vi bloggat har en del elaka kommentarer blivit raderade istället för publicerade. Jag har tänkt att varför ska sånt skitprat få finnas med på MIN blogg. Vill jag ha konstruktiv kritik så BER jag om den. Annars: Håll tyst! 


Nättrollen själva brukar hävda: -Ja men har man en blogg då har man blivit offentlig och då får man acceptera att människor talar om vad de tycker. Nu har jag ingen direkt hänvisning till var detta stått men jag har läst det bland kommentarerna på en del av de "större" bloggarna som tex. Fotbollsfrun. Då har jag funderat lite: Njae, men det måste väl vara fel? Velat lite fram och tillbaka, vad är rätt? Ett öppet kommentarsfält eller ett stängt. Är jag en fegis?


Som vanligt slår UnderbaraClara huvudet på spiken och förklarar så till och med en treåring förstår. In och läs!



Ps: Vill bara säga att nu förtiden får jag sällan kommentarer men under byggtiden var det rätt många. En hel del fula trynen stack då upp sitt huvud.






Inga kommentarer: