fredag 6 januari 2012

Läst 2011: Hungerspelen av Suzanne Collins

Ja, ojojoj. Den första delen i Hungerspelstriologin. Detta var en av årets bästa läsupplevelser. Fastnade helt. Ser fram emot filmen som kommer snart otroligt mycket. Många superlativ jag vet men så sjukt bra var/är den.








Katniss lever i en framtida diktatur av stora mått. Världen som vi läsare får ta del av är uppdelad i 24 distrikt. Varje år måste folket (läs slavarna) genomlida Hungerspelen som är ett direktsänt tv-spektakel på liv och död. En deltagare från varje distrikt väljs ut. Eller vänta nu, två ungdomar är det, en pojke och en flicka. Bara en vinnare koras, den som överlevt inne på arenan. Arenan är triggad med massa hemskheter, så förutom att slåss mot de andra deltagarna kan man förolyckas på andra fruktansvärt grymt uttänkta sätt. 


Valet av deltagare är någon slags lotteri, som en jättelik tombola. Inför detta spel så är det egentligen Katniss älskade lillasyster Prim som lottas fram men Katniss tar hennes plats. Inför spelen tränas deltagarna och stylas för att det ska se bra ut i tv. 


Det är en sjuksjuk värld där folket utnyttjas på värsta tänkbara sätt. Men jag tycker att man helt klart kan dra paralleller med vår tids exploatering av människor och deras öden i olika medier. 


Historien är så väldigt spännande så man nästan kräks och sen får man sig också en funderare på var gränserna går i min verklighet. Omskakande och bra!!


Ps: Detta är ett av 101 inlägg om böcker jag läst under 2011. Eftersom det är helt taget ur minnet så kan fel absolut finnas. Det jag skriver är det jag minns.

Kram P.

Inga kommentarer: